Eriksfilmblogg.blogg.se

Värmlänning som skriver om film, mat och hundar.

Godzilla

Kategori: Allmänt

Godzilla är tillbaks och slåss mot nya fiender. Mitt i allt står människan.
 
 
 
Jag har ännu inte sett de japanska Godzilla filmerna ännu men jag ska beställa ett packet nästa vecka med ett gäng filmer så jag är med här också. Det enda jag har med Godzilla är då bara kalkon rullen från år 1998.
 
Amerikanarna visade då 1998 att de inte kan göra om andras filmer och skammen var väldigt hög. Men den filmen är så gott som glömd efter den nya Godzilla.
 
Den här Godzilla filmen är uppbyggd på att berätta mysteriet kring själva frågan om djuret, man låter därför de mänskliga karaktärerna ställa frågan och frågorna. Vilket innebär att Godzilla blir en biroll eller ja han står i centrum medan fokuset ligger på människorna.
Fokuset ligger därför som sagt på människorna, som är lite för schablon aktiga men vad gör det? Det är ju en monster film vi ser så jag tycker de kan vara det då. Det är världsskådespelare som ger roll listan en tyngd. Bryan Cranston som verkligen kör jätte bra på sitt alster, som förvirrad man och pappa är han verkligen bra på. Nej han är ingen Walter White här han är vad jag tycker bättre här. Han agerar bättre i de svårare scenerna här än i Breaking bad. Vi har även Alan taylor johnson som är en ny favorit för mig ( med i bland annat Kick ass). 
 
Sedan har vi kungen av alla monster: Godzilla som är verkligen jätte stor här, en rejäl jätte. Han väger över 160 tusen ton och är över 100 meter hög. Godzilla är även här den fetaste eller den kraftigaste versionen av The King og the monster hittils. Man har valt att spara på hans närvo i filmen, man visar bara delar av honom. Som t.ex så när en fight ska ta till så kan den brytas mitt i eller precis innan den börjar och l'gger till en scen där nån ser det från en TV i ett hem istället. Man "teasar Godzilla" om man ska tala klar språk. En hyllning till skräckklassiker som "Hajen" och "Alien" kan man säga.
 
Jag väljer att hålla tyst om de andra monstren då det ska vara mer som en hemlighet än att berätta vad det är.
 
Filmen faller dock när det gäller att sätta en ton och läskig stämning när det kommer till skådespelet hos den japanskeforskaren, hans vän och Amiralen. Känns som att skådespelarna där går på eget register mer än att regissören fått hittat stämningen. Vilket kan ursäktas då detta är hans första "storfilm" och det räddas till en liten grad då det är Ken Watanabe och en av mina favoriter David Strathairn. De lyckas att rädda det själva men man skulle vilja ha mer hotfull stämningen med mer oro.  
Jag tycker också att man kunnat ha förklarat vart man är i världen på andra sätt som att berätta något som är typiskt för den staden i det landet eller att karaktärerna sagt något om det till varandra. Nu blev de tlite för ofta att stadens namn dök upp för mycket på bilden.
Godzilla står för "sätta balans för naturen" eller är naturen själv. Jag tycker att filmskaparna här lyckas berätta Godzillas tydliga budskap... Att människan kan inte leka med naturen.
 
Många tidningar stör sig på att det är mycket hus som raseras eller att Godzilla bara dyker upp i ibland eller att de mänskliga karaktärerna är på tok för tråkiga. Skit it dom. De bryrs sig aldrig om budskap, historia och uppbyggnad av film utan de går oftast på åsikter mer än det. 
 
 
 
"Gentlemen, you are being sent in by a HALO jump. Now, I realize not all of you have had hands-on experience. Frankly, none of us have ever faced a situation quite like this one before. I would not be asking any one of you to take this leap if I did not have complete faith in your ability to succeed. Your courage will never be more needed than it is today".
 
4/5
 
 
 
Kommentera inlägget här: