Eriksfilmblogg.blogg.se

Värmlänning som skriver om film, mat och hundar.

Nymphomaniac

Kategori: Allmänt

Seligman finner en kvinna misshandlad utanför där han bor, han tar med henne hem och sköter om hennes sår. Kvinnan heter Joe och Seligman frågar varför hon låg där och Joe berättar att hennes historia är lång så hon måste berätta den från början för att Seligman ska förstå den. Seligman insisterar och Joe börjar hennes saga direkt.
 
 
Den här filmen va mycket svår att förstå, mycket svår och jag antar att filmen är tänkt att man ska tolka den som man vill och jag har en helt annorlunda syn och en annan tolkning på filmen än många andra har, tror jag.
 
När jag såg filmen så såg jag något annat än knull, avsugningar och misshandel. För mig så va detta en film om hur en människas syn är på andra människor, hur fördomar är och hur de är uppbyggda, förtroende och hur man hela tiden blev missförstådd hur man än gör. Jag tror även att filmen visar en syn från en människas vinkel på andra människor också finns med här och hur ångesten växer pga det. Allt detta kanske också är en slags Nympohmani? Asperger? Rädslan för andra människor och den bristande kommunikationen till dom? Man får se hur en karaktär vill bort från mänskligheten genom att gå till en skog för att känna frihet, skogen har som en liten roll i filmen mer eller mindre om man tänker efter. Kika på hur mycket skogen eller referenser till skogen dyker upp i filmen så märker du. 
"Nymphomaniac" är en film man ska plocka i sär för att kunna hitta strukturen på filmen och dess historia. Som skogen jag påpekade om, och det är även vad de är vi ser i egentligen. Lå
 
 

Kommentera inlägget här: