Eriksfilmblogg.blogg.se

Värmlänning som skriver om film, mat och hundar.

The Walking Dead och massor av spoilers

Kategori: Allmänt

SPOILER PÅ THE WALKING DEAD SÄSONG 6-7

I egentligen så borde jag inte bry mig om något som redan har hänt för 7 månader sedan men just nu gör jag det eftersom det var något som kunde ha blivit så sjukt bra om de gjorde det rätt.

The Walking dead är verkligen en serie som har gått upp och ned under hela dess existens, första säsongen är klart seriens bästa hittills. När den säsongen kom så fick vi se det absolut bästa som visats på rörliga bilder när det kommer till zombies eller där samhällen har raserats fullständigt, överlevare osv. Efter säsong 3-4 så började mitt intresse dalna för serien, jag började säga efter varje avsnitt ”nej, nu lämnar jag”, det hände liksom inget utan de bara var ute och vandrade. Men jag höll i och först mot säsong 6 så bröts denna formula, de hittade något nytt att gå efter, ett nytt mål att försöka ta sig framemot.

Nu till finalen utav säsong 6: 

Jag tycker att serien dödade mycket utav det där "känslogreppet" den hade om mig som tittare i när de bestämde för att inte visa vem som dog i finalen. Jag förstår att man ville ha en fet cliffhanger, visst den kanske funkade men situationen som våra karaktärer hade varit mer brutal för oss tittare ifall om de hade slagit ihop finalen och premiären utav säsong 7 till ETT avsnitt. Då skulle de som skedde i början utav säsong 7 varit mer chockerande och mer brutalt rent känslomässigt, men så blev det inte, jag satt helt oberörd efter de avsnittet. Enda jag kände var att det var sjukt trist att en utav seriens första karaktärer - som hängt med sedan avsnitt 2 från seriens början - dog, och han dog på ett utav de mest brutala sätt man kanske kan bli dödad på. Dessutom, med tanke på att denna karaktär faktiskt dog en gång innan i samma säsong eller ja serien fick oss tittare att tro det men så tog serien tillbaka honom, vilket ledde till att man brydde sig ännu mindre om att den här karaktären dog återigen.

I kontrast till ”Game of thrones” avsnitt där ”Viper” Vs ”The Mountain” och Red Wedding med flera som idag - flera år efter att de visats - sitter kvar än i näthinnan. Varför? Jo, de bröt inte dessa avsnitt när det väl hettade till, de visade allt och gick vidare.

Att fånga tittare så skickligt som ”The Walking Dead” gjorde i säsong 6, presentera en bad guy som var som ”American Psycho mördaren” fånga alla våra karaktärer, sätta en så stark karaktär som ”Rick” i press och göra honom fullständigt hjälplös var sjukt otäck och riktigt spännande. Rick och hans vänner var i kallblodig sadism läge i allra högsta grad, där skurken glatt gjorde ”ole, dole, doff” på dom för att välja ut en som han skulle klubba ihjäl med ett baseboll trä som var inlindat i taggtråd. Sedan så ”pausade” serien den där situationen i SJU FUCKING MÅNADER, de bröt alltså när ”Negans presentation” väl började hetta till ännu mer och ett halvt år senare visa vad som skedde på slutet, och ingenting mer än just det. Då förstår man väl varför jag – och säkert många andra – tappade intresset för vad som hände härnäst, serien ”släppte greppet” på mig som tittare tack vare det.. Jag menar, SHIT vilken känslostorm man hade fått om de visat allt i ETT avsnitt och inte i TVÅ med ett halvt års mellanrum..

MEN JAG SKA INTE KLAGA HELA TIDEN

Vad som sker härnäst i serien ser ut att bli riktigt intressant faktiskt.. Vi kommer vad vi har fått sett via trailers att se en karaktär som ser ut att vara riktigt badass, han heter King Ezekiel, och han har en TIGER i kedja vid sin sida.

 (King Ezekiel)

OCH.. Nu har serien också chans att föra fram seriens kvinnliga karaktärer. Vi har nu två kvinnor som precis sett sina män klubbas ihjäl framför dom och med tanke på deras historia, vad många de har förlorat och vad de har gått igenom så kan serien nu föra fram dessa till att bli något riktigt intressant. Tror faktiskt att ”Maggie” kommer att bli en oerhört intressant karaktär framöver. Ska också bli sjukt intressant och se vad serien nu tänker göra med mina två favoritkaraktärer: ”Michonne” och ”Carol”. Känns nämligen som att ”Carol” blir den här säsongens ”suprise death”.

Bonus: 

Bjuder även på en bild som jag gjorde när peppen fanns efter finalen, glöm inte bort det var en bra cliffhanger, men den fungerande överlag. I alla fall, då gjorde jag en bild där jag härmade Negan. Tycker att den är ganska bra då vi båda har skinnjacka, basebollträ och står framför en husbil. 

 
 
Cheers
Erik
Kommentera inlägget här: