Eriksfilmblogg.blogg.se

Värmlänning som skriver om film, mat och hundar.

Pirates Of The Caribbean: At The World's End

Kategori: Allmänt

Jacks kamrater försöker rädda Jack som är nu på "andra sidan". Medan Beckett som nu äger Jones hjärtat har kontroll på Jones och världens farligaste piratskepp.

 RISK FÖR SPOILER I TEXTEN, DÅ DETTA ÄR LITE FUNDERINGAR MER ÄN EN RECENSION.

Det var längesedan som jag såg den här filmen, kanske så länge att de var 4 år sedan som jag såg den sen senast. Har alltid gillat den här filmserien och håller den här delen som näst bäst i serien, tycker del 1 är bäst rent i kritiskt öga men som konstverk och underhållning i ett så är del 3 och del 2 de bästa. Märk mina ord, jag tycker att de två är rent sagt ett konstverk. Men jag kommer nu bara hålla mig till del 3.

Som jag fattat de rätt nu så spelades båda delarna in samtidigt och det är här filmernas största problem ligger, del 3 har inget genomtänkt manus och en stark grund att stå på, många scener känns ostabila och håller inte enkelt inte. (Jag kan inte gå in på specifika scener dock då de spoilar.) Men jag kan dock skriva ett exempel och det är att de hoppar upp flera nya karaktärer, som Jacks fader som kändes som en arg och nedtonad Jack (spelad av en rolling stones medlem) - hans karaktär är både bra skriven men också för ambitiös. Hans scen han kommer upp i fyller ingen funktion till storyn alls, utan de kunde man ha skrivit åt en annan karaktär. Hans scen dyker också upp samtidigt när vi är i en scen där vi ser 9 andra okända ansikten vi aldrig sett förut eller hört förut någon gång i serien, lägg också märke till att vi har våra huvudkaraktärer mitt bland dessa - samtidigt - som också fyller stor funktion - tillsammans med de andra 10 okända figurerna.

Så här är filmen lite för ofta, och vi får ibland saker som kanske helt enkelt kunde ha klippts bort helt eller inte ens sagts. Tänker på vissa repliker som känns lite för ”grädden på moset”. När Black Peal nuddar vatten för första gången i filmen så sägs det ”båt” av en karaktär. Sådant överflöd hade man kunnat tas bort.

Har inte så stora problem med att de sägs comic relif i sådana här filmer, men ibland så kan man också tycka att man kunde ha tonat ned på detta. Som här. Filmen är en film som inte barn ska se, folk under 15 år kommer ha lite svårt att förstå filmen, det är många namn, många platser, prat om kärlek och relationer, öden och livet osv. Lite för svåra frågor att tackla och för att hålla reda på för en 12 åring tex. Då kan man tycka att de kunde ha gjort filmen bara åt vuxna, gjort den mörkare och gett mer vuxen humor.

Nu över till de som jag anser är konst i filmen. Det är inte ofta man ser på film som man kan relatera till Salvador Dali och andra surrealistiska konstnärer, och inte till filmer som "pirates". Underhållning. Här kan vi lägga märke till teknikens och människors fantasi kan skapa tillsammans. Här lyckas man (tillsammans med film 2) skapa bilder, och karaktärer med rejäl Salvador Dalis touch. Här får vi verkligen något som Dali bara kunde skapa på tavlor. Alla dessa monster. Säger bara designen på ”Davy Jones” som är en av Disneys bästa skurkar. En ”bläckfisk-människa-krabbliknande” djur eller monster typ. Snäckor i ansikten, sjöstjärnor som sitter på huvuden, vattenväxter som växer på deras ryggar. Så otroligt häftigt. En annan sak jag märkte var att filmen kändes rätt mordern fortfarande, trots 7-8 år sedan den gjordes. Inget kändes direkt "plastigt" eller "ur tiden". 

Men men nu är man väldigt pepp på "pirates5" som kommer om 2-3 år. 

4/5

Kommentera inlägget här: