Eriksfilmblogg.blogg.se

Värmlänning som skriver om film, mat och hundar.

The Exorcist

Kategori:

The Exorcist 


En flicka drabbas av ett symtom som är okändbart, läkare efter läkare kan inte hitta orsaken till symtomet. Man börjar spekulera att det kan vara något annat, en präst kopplas in till fallet. 



Spoiler fullt inlägg. 


En film som visar sig vara något annat än det som den visar - men i utgångspunkt så är det detta den vill visa.  
Jag har själv inte läst boken till filmen så jag vet inte det grundläggande syftet med storyn. Men det finns en mycket tydlig scen i filmen som berättar filmens viktigaste budskap, hittar man det och tolkar det på rätt sätt så kommer man att fatta att filmen är något annat än skräck. Konstigt nog så är filmen mer en drama-thriller där den berättar om att ondskan kan uppenbara sig i det mest otänkbara former och när som helst. En liten flicka blir plötsligt sjuk, ingen vet vad det är, ondskan kommer upp. Många människor drabbas runt om. Ser ni kedjan? Gjorde inte jag heller först, tills jag såg om filmen. Ibland berättar filmer andra saker än vad som står på ytan. Filmer är oftast som stora pussel och det gäller att hitta alls bitar och tolka dom. Alla huvudkaraktärer i "The Exorcist" har något gemensamt, vad då? Ta reda på det så hittar ni. När jag hittade det så såg jag mönstret. Kom ihåg att detta jag skriver här är en slarvig tolkning, säger inte att det stämmer. 
Spoiler full tolkning:
Max Von Sydows roll gräver i Asien, han hittar något och - som visar sig vara en bild av en demon. 
Vi byter karaktär till vår huvudroll, flickan som kommer i kontakt med andar via ett Oujia bord. Hon blir senare sjuk. 
Sedan så har vi vår 3de karaktär en präst han ser en demon i en av hans en av mardrömmar. Vad händer sedan? Jo hans mamma dör. För mig så är "The Exorcist" en film där människor kommer i kontakt med döden, ondskan och det okändbara. 
En huvudpräst, han är hjärt sjuk, en annan präst såg sin mamma dö, flickan blir sjuk och blir döden själv(nästan). Där när döden väl fått fäste hos en så börjar döden synas i bild hela tiden för henne och henne närhet. Kanske därför (döden dyker upp i snabba klipp?) Filmen är gammal i dag men jag tycker budskapet är tydligt, då kan man ursäkta effekterna som ser väldigt rara ut. 
Max Von Sydow fångar in stämningen i hans karaktär och Linda blair som spelade flickan fångar alla möjliga blickar, känslor som tomhet, ilska och förtvivlan. Minus att hon blev dubbad när hon blev sjuk i filmen. Mamman gör dock filmens bästa karaktär, hon övergår från olika känslor, ilska, förtvivlan och sorg. Här får vi också se via mamman att hon inte är något hjälplöst våp. Varför görs inte alla filmer så? Att kvinnor faktiskt är en människa som kan klara sig själv. Här så går mamman emot hundras tals manliga läkare, utan något man till sin hjälp. Riktigt bra. Men som sagt detta är mer ett fokus på människans kontakt med döden och hur människan handskas med den. 
Jag tycker att filmen håller än i dag. 

5/5 


Kommentera inlägget här: