Eriksfilmblogg.blogg.se

Värmlänning som skriver om film, mat och hundar.

Beck

Kategori: Allmänt

Kort om nya Beck filmerna som kommit än så länge. Vet inte riktigt hur jag tänkte innan jag hörde att Beck skulle komma tillbaka, men då trodde jag att de faktiskt skulle byta stil, ton och struktur på serien. Ville ha mer råare, mer nerv och mer djupare historia. 
Vi fick nästan samma Beck som kom för 10 år sedan, fast med några nya namn och man har dessutom lagt ribban väldigt lågt. Det händer ingenting, det tänder aldrig till utan det är som vanligt. Beck äter middag med sin dotter, drar trötta repliker med grannen, tristess och långa förhör, samma vinklar, dialogerna är känns inte så uppdaterade. Jag menar, vem tycker grannen är rolig längre? Tröttsamt. Men största frågetecknet för min del är Persbrandt. Vad gör han i de här filmerna? Efter mästerverket "Mig äger ingen" och hans fantastiska prestation som "Beorn" i Hobbit filmerna så bör han välja andra verk än "Beck". Det kanske sker längre fram? Det gick liksom upp för Persbrandt med även "Hypnotisören" och "Hamilton" - men han verkar välja vägen att gå nedåt. Persbrandt är för mig som Hugh Jackman i liknelse. De båda är stört bra skådespelare, i bland i världsklass och det är bara när de inte spelar "Gunvald larsson" och "Wolverine" - och det väljer de allt för ofta att de spela istället. 
 
"Jönssonligan" är tillbaka som en ny version med helt nya skådespelare och omgjorda karaktärer. Kanske är något "Beck" skaparna också ska ta efter? 
 
 
 
Beck ser trött ut, med all rätt - han undrar säkert vad det är han håller på med.
 
Kommentera inlägget här: