Eriksfilmblogg.blogg.se

Värmlänning som skriver om film, mat och hundar.

Tankar och funderingar kring Terminator

Kategori:

Tankar och funderingar kring:
Terminator: Genisys 
Spoilers…… så har du inte sett Terminator film 1-5 så kommer här en spoiler varning.
Johan Connor leder en motståndsrörelse i en framtid där maskinerna tagit över världen. Skynet har valt att slå till på två ställen, framtiden och på dåtiden samtidigt. 

Den här filmen delar mig ju mer varje gång som jag nu tänker på den, den är oerhört snygg och riktigt skön action film. Samtidigt så är glöden till att skapa något episkt och storslaget borta hos skaparna den här gången, man skulle kunna säga att den här filmserien är farligt nära ”Resident Evil” serien nivån- främst att vi måste återse samma start på varje film. Men jag ska ta alla bra bitar med filmen först innan. Den här filmen är faktiskt historisk i vissa scener även om det är svårt att se detta, men utan att ta för många spoilers så kommer jag bara dra ett exempel. Finns en scen i filmen där Arnolds T-800 möter en yngre Arnold T-800. Där är det historiskt med att man med hjälp av CGI gjort en nästan identiskt lik yngre Arnold, han låter och ser nästan lika ut som han gjorde i T1(första filmen). Detta tycker jag i alla fall är oerhört historiskt och extremt snyggt gjort. Jag tänker genast på de mina lärare sa i gymnasiet (främst för att detta inte lär uppmärksammas kring den här filmen) ”Det är så mycket som den vanliga tittaren aldrig ser på film och märker nästan aldrig av de enorma och hårda arbetet som tusentals människor skapat fram på vita duken”. Sådana här scener dyker upp då och då i filmen men den här med ”fejk arnold” är den bästa i hela filmen tycker i alla fall jag. Filmen går senare mer och mer över till att bli en hård actionfilm i MTV stuk än en brutal actionfilm om framtiden tar över med maskiner. Vi ser direkt ingen ”Sarah Connor” skrika vid en lekpark av att hon brinner upp av en tryckvåg från en atombomb, utan här ser vi en Sarah Connor som är mer en person som kallar sin Terminator för ”popps”. Ingen banbrytande action har den inte, visst är det coolt när de slår volter med en skolbuss men samtidigt så känns den typen av action för vanligt idag. Förutom "fejk Arnold" scenen så är det väldigt svårt att hitta scener man kan ta med sig ur den här filmen. Vad har vi ur T1? Typ hela filmen. T2? Motorcykel scenen, kvävelastbils scenen, attacken på labbet, räddningen av Sarah Connor osv. Det är en sådär bra beskrivelse på filmen. Såhär börjar filmen allt mer att springa i mot ju längre in i filmen man den går, vilket är lite synd när man kunde ha vinklat allt åt ”Genisys” och ”Skynet” i stället för att visa en story igen om Connors kamp mot robotarna. Tänk om de kunde göra en terminator film som kunde visa mer hälsningar till oss i verkliga livet, att internet tar över, digitala tar över, allt som kan gå via internet och digitalt görs den vägen idag(som bussautomater, vi börjar även med att betala med mobilen i mataffärer). Det kunde den här filmen berättat om hur dessa ting tar över oss idag. Det gjorde den inte utan valde att berätta återigen en story om Connors kamp, de kunde ha lagt ned det och ha haft det i bakgrunden av en annan story som den som jag skrev. Emilia Clarke och Jason Clarke är duktiga aktörer båda två men att spela John Connor och Sarah Connor är för svårt för dom, det är för stort register för de båda - än. Bale klarade dock av det - från T4 - galant att spela John Connor, han skulle ha varit kvar som John Connor och ha haft kvar Sarah Connor som död karaktär. Det är också svårare för oss som tittare att känna med Sarah när hon är en supersoldat i T5, de flesta av oss som tittar vet inte hur det är att vara super soldat. (jämför med T1, där var hon en helt vanlig människa med ett vanligt jobb som helt plötsligt dras in i en blodig jakt mellan maskin och människa). Sedan så har vi den sämsta skådespelaren i Hollywood just nu och han heter Jai Courtney. Såg på nätet att en jämförde honom som en porrskådis, och jag kan bara hålla med.
Men mitt främsta problem med den här filmen är att den är gjord för att barn ska kunna se den. Det är lite som att göra om James Bond till "agenten med rätt att inte döda". Jag menar hur tänkte man där? Oo wait: Money... 

Efter filmen så skulle jag ta bussen hem, gick till en bussautomat (maskin) och såg att den slutat fungera när jag skulle använda den. Vad gör vi människor när maskinerna slutar fungera? Eller ännu värre tar över oss? 



Kommentera inlägget här: