Eriksfilmblogg.blogg.se

Värmlänning som skriver om film, mat och hundar.

Disney och skräck

Kategori: Allmänt

Mitt filmintresse startade först på allvar efter att jag hade sett "Sagan om ringen" trilogin för ca 15 år sedan, men mitt intresse hade påbörjat lite innan och då var Disneys filmer som hade fångat min uppmärksamhet.
Min mamma berättade att när jag var liten vid ett tillfälle då hade jag stukat armen och när vi satt i vänterummet på sjukhuset så var väntetiden lång så mamma gick iväg och handlade lite saker och då köpte hon "Lejonkungen" på det hederliga formatet VHS. När jag fick det där kassettbandet i handen och när doktorn undersökte mig så frågade doktorn om jag hade ont, det hade jag inte då. Jag hade tydligen riktat all min fokus på VHS bandet med lejonkungen, mamma sa att jag kunde inte släppa blicken och jag hade inte alls ont efter.
Idag 17 år senare så har jag fått veta att nästan alla Disneys filmer som blivit just filmer har becksvarta sagor som är offtast helt tvärtimot filmerna, sagorna är tydligen mörka, blodiga och brutala. En kunskap som är lite svår att ta in faktiskt då Disneys filmer är i egentligen baserade på blodbad (lätt sagt).
 
Hittade en bild på internet förut där de visade hur Disneys filmer hade sett ut om Tim Burton fick göra dom på sitt sätt och faktum är att när man väl ser dessa bilder så vill man eller i alla fall jag väldigt gärna se dom. Det blir liksom sagor för vuxna. 
 
 
Okej det finns många sådana filmer redan men de är mer som sagor för stora barn som "Coraline" (vilket också bilden ovan ger en känsla utav). Men tänk om Disney vågade släppa loss lite på sina moraliska tyglar en del och våga släppa något annat än drömvärldar där allt är bra, lyckligt och roligt. Jag har såklart inget emot det heller men nu har vi haft detta i flera år nu, ge oss någonting annat. 
 
Kommentera inlägget här: