Eriksfilmblogg.blogg.se

Värmlänning som skriver om film, mat och hundar.

Jag såg om Man of Steel

Kategori: Allmänt

Minns första gången som jag såg den här filmen, jag hade köpt två liter jordgubbar innan och hade väntat vid bion i flera timmar innan. Det var mest för att jag orkade inte ta bussen hem för att sedan typ vända och åka tillbaka, men idag så hade jag nog gjort så, det hade varit en betydligt bättre tidsfördriv än det som jag då valde. Käka jordgubbar och skriva med folk om hur jag kan fördriva tiden på var ingen kreativ ide precis.
 
I alla fall så kommer jag ihåg filmen som att jag då tyckte mycket om den, jag tyckte då att det var denn ultimata superhjälte filmen och tyckte det var episk med storslagen musik och en massa spektakulära fighter och snygga visuella effekter. Jag skrev i ett facebook inlägg så här: "Superman är ingen hjälte längre, han är en Gud". 
Idag så har jag lite andra åsikter, jag tycker fortfarande att filmen är som den var då men nu så såg man en massa saker som man inte gillade. För det första så såg jag om den idag bara för att jag ser framemot Batman V Superman så jag ville lugna min väntan lite med att hoppa in i det här universumet igen.
Problemen som jag har med den här filmen är att den visar för mycket med information som vi i egentligen inte behöver ha alls, vi behöver inte hans barndom överhuvudtaget mer än att man får se hans liv på Krypton och hans föräldrar som räddar honom genom att skicka iväg honom till jorden. Jag tror att den scenen hade räckt med att stoppa in i en scen någon gång inne i filmen, kanske när hans far pratar med honom? Nu känns det bara som att vi hoppar till ögonblick som är okej bra gjorda men vi behöver dom inte alls, det hade som sagt räckt med Krypton scenerna blivit återberättade för Superman via hans far på något sätt istället. En annan sak är att Kevin Kostners pappa har för stor inverkan på filmen tycker jag, jag tycker att man hade kunnat låta honom varit död från storyn helt och hållet, och bara haft kvar hans fru istället. Mest bara för att skala utav filmen, "kill your darlings", tror att filmen hade blivit mer slipad om man gått igenom filmen lite mer och tagit bort karaktärer som bland annat Costners karaktär. 
 
Det här är lite av samma saker som jag är orolig inför BvS filmen, att den har för mycket med information som ska tryckas upp i ansiktet på oss tittare. Tänk på att den filmen har många karaktärer som kan lätt bära egna filmer på egen hand, tänk att de senare ska presenteras i en film tillsammans med en komplex story som ska bära upp den storyn och senare vara en grund inför DC näst kommande filmer.
Det är som att Marvel skulle ha börjat med att släppa The Avengers direkt och senare gett sina hjältar sina egna filmer. Nej Nolans trilogi räknas inte in här då den är en fristående del i DC världen. Kommer förövrigt att gå igenom den trilogin också framöver innan BvS.
 
 
Filmtips inför Fredagskvällen: 
SVT2 kl 22:45 så visas "Svinalängorna"
Netflixtips: 13 Assassins
HBO Nordic tips: The Red Road.
Jag kollar på förnärvarande in dokumentären "Shoah" som finns på SVTplay.
Jag ser ikväll "The Revenant" på bio.
 
Vad tittar du på ikväll?
Kommentera inlägget här: