Eriksfilmblogg.blogg.se

Värmlänning som skriver om film, mat och hundar.

Tankar, funderingar och tolkningar av en vildmarksfilm

Kategori: Allmänt

Lite tankar, funderingar och egna tolkningar kring filmen ”The Revenant”

Spoilers, lite utav dom och de förstör inte känslan tycker jag…

En film som många har varit jätte taggade över och en film som många tror är filmen som ska ge Dicaprio sin första efterlängtade Oscar. Jag har själv inga problem med att han vinner den men samtidigt så förstår jag nog varför om han inte skulle det också. Detta är en film som är mer en art movie där vi ser storyn berättas utifrån bildspråket mer än att vi får se mäktigt skådespeleri från aktörerna i filmen, jag tror faktiskt att de stora namnen bara är med för att kunna sälja in filmen så att folk faktiskt kan få något intresset för den. Misstro mig inte, filmen är ett mästerverk men någon skådespelar film är det inte (speciellt inte i Oscars klass enligt mig).

Fotot i filmen är från en annan värld, en fantasivärld som gör varje fotointresserad stor orgasm i varje scen. Fotot är också filmens verkliga karaktär, den som är storyns stora protagonist. Fotot visar oss tittare vad filmen i egentligen handlar om, vilket är tror jag hur tufft det är i naturen och att vi alla som lever på jorden har en gemensam fiende, livet. Visst vi har en grundstory - om hämnd - men den röda tråden är vad jag tror en överlevnad. 

Många scener i filmen visar det och kan ta ett exempel: ifrån filmen: I en scen från filmen så ser vi Dicaprios karaktär fånga en fisk, äter den rå och samtidigt så går han upp från en kulle och ser en buffelhjord springa ifrån en vargflock. Vargflocken fäller en buffel och Leos karaktär backar undan och ser att den där buffeln skulle ha suttit fint till käk. Kvällen faller och han går upp till buffeln igen och ser nu att en indian jagar undan vargarna och börjar själv äta på buffeln, Leos karaktär närmar sig desperat och ber om att få äta han också, indianen riktar sin båge och är bered för att skjuta. Hela den här scenen och många andra visar vad filmen som sagt handlar om, det är tufft att leva i naturen och det är också det som är fienden i det hela. Kom ihåg detta är bara hur jag tolkar filmen. Lite som med filmen Spectre fast med ett annat budskap.

Här kommer ett klipp som liknar nästan det som jag menar, fast här är det bara djur som visar att det är tufft ute i naturen och man måste slåss för allt.

Klippet: https://www.youtube.com/watch?v=LU8DDYz68kM

Den omtalade björnscenen säger nästan samma sak. För vad är det björnmamman i egentligen gör? Jo, försvarar sina egna ungar.

Fotografen har vad jag antar kan vara många filmfotografers strävan efter när de filmar, hittat en sådan perfekt miljö där han hittat så himla många perfekta vinklar med kameran att man knappt tror att det där är inspelat från verkligheten. Jag för mina tankar till filmer som ”Barry Lyndon” där många bilder ur den filmen var verkligen som konstverk. I ”The Revenant” så är nästan – och jag överdriver inte nu – varje bild och vinkel ur filmen något man kunde frysa och sätta upp på väggen hemma. Snöstormar och eldbrasor har nog inte filmats finare på spelfilm tror jag eller vad jag har minnet till just nu i alla fall.

”The Revenant” ska upplevelse på bio, den är som ”Gravity” en film som är gjord för bio där man ska få uppleva den här konsten av hur bra ett filmfoto faktiskt kan gå. Han som fotat filmen är en av historiens bästa filmfotografer och just nu är han på toppen av sin karriär, så gå och se filmen på bio. Har du redan sett den så se den 5 gånger till.

 

 

 

Kommentera inlägget här: