Eriksfilmblogg.blogg.se

Värmlänning som skriver om film, mat och hundar.

En slarvig krönika

Kategori: Allmänt

Harry Potter, tjock TV och varför det är Iphones fel till att Fantastic Beast blir en besvikelse

Det är 15 år sedan som vi fick se Harry Potter dundra in på vita duken. Det är galet vad tiden alltså, den går för fort tycker jag. Mitt första möte med Potter världen var när den hade landat på något som är så gammalt idag som VHS band, tror mina föräldrar hade lånat hem filmen eller om det var som så att vi såg den hemma hos en vän till mina föräldrar, kommer inte ihåg i detalj. Nej, nu tror jag att jag mindes, det var nog när jag orerade halsmandlarna, mamma köpte filmen och första boken i samma veva tror jag – och då blev det genast bättre.

Film har förövrigt varit min flykt från verkligheten många gånger, och här var ett av dessa tillfällen.

Detta var som sagt en tid då många fortfarande hade tjock tv(ni vet en sådan där stenbumling som hade en glasruta som skärm), vägg telefon eller av annat liknande slag, tjocka datorskärmar, mobiltelefoner fanns men det hade bara dom med väldigt god ekonomi plus att internet inte var lika utvecklat då som idag. Alltså, nästan alla som var barn eller unga på tiden visste väldigt lite om teknik och sådant – åtminstone var väldigt ovan detta. Eller ja teknik av olika slag var inte lika stark och nära som den är idag, idag så leker ju väldigt många små barn med Ipads istället för leksaker, bara en sådan sak.

Detta tror jag har en stor betydelse till varför Potter världen blev så magisk för oss som växte upp med den här serien, vi uppskattade helt enkelt det vi såg i bild eftersom vi var inte vana det vi såg på bio då. Att vilja göra stavar och tro att magi kom ur dom genom att man viftade med dom precis som Harry och hans vänner gjorde filmerna blev liksom min generations ”Star Wars”. Kommer ihåg hur jag själv försökte memorera alla besvärjelser från filmerna, och vilka mardrömmar jag fick från den där växten från första filmen. ”Hogwartz” blev lite som ”The Shining” hotellet för oss barn, hemliga rum som inte ens den gamle rektorn hade koll på, levande trappor, den otäcka skogen. Tavlor som pratade. Eller hur de fick liksom att bilen flyga i andra filmen? Vem tänker inte efter ”diagongränden” när man ser en tegelvägg? Vem fick inte för sig att ”perrong 9 ¾” fanns på riktigt?

Detta var och är klyschigt sagt magiskt.

Idag däremot så ser det lite annorlunda ut, idag så kan vi få till sådana där effekter som var revolutionerande för 15 år sedan hemma hos oss själv om vi har bra ekonomi. Många utav besvärjelserna på den tiden kan man få till i sin egen dator hemma idag, frågan är hur magiskt och coolt det kommer att se ut nu idag när ”Fantastic Beast” kommer. När vi idag 24/7 ser teknik som är bättre än vad effekterna var i första Harry potter filmen. Jag är rädd för att ”Fantastic Beast” serien kommer att bli en helt vanlig fantasy serie som lever på Potter seriens popularitet, att ingenting i den serien kommer att bli unikt eller magiskt. Att vi tex inte får en ny värld som har ”levande tavlor” fast på sitt sätt, utan vi mer får ”levande tavlor 2.0”. Jag kan ha fel men just nu så pekar mycket åt att det är just så som det blir och orsaken till detta är: David Yates fel.

David Yates tog över Potter serien vid film 5 och har gjort film 5, 6, 7 del 1 och 7 del 2 och han ska även göra Fantastic Beast, som jag vet det den första men han lär säkert göra alla.

Den snubben tog bort Harry Potter känslan som film 1-4 lämnade efter sig, han tog detta och gjorde ingenting nytt, ingenting som var hans eget utan resten utav serien blev som vilka fantasy filmer som helst med en stor budget.. För det som är skillnaden mellan hans filmer är att de har olika tonlägen, och det är ingenting som han själv har skapat, utan det är vad som sker i böckerna. Tonläget ändras. Yates la aldrig till något eget skal eller någon egen touch på hans verk utan han körde bara på. Vilket också är den största orsaken tillsammans med det där om tekniken hag nämnde ovan som jag tror kommer att göra ”Fantastic Beast” serien till något icke magiskt och icke unikt..

 

En skräckbild jag gjorde till ett misslyckat skolprojekt förra året. Ville få till surrelism och skräck på samma gång, lyckades inte. Bara kul att lägga ut så här i Halloween tider. 
 
 
Kommentera inlägget här: